Mediation
Hinder- en klachtensituaties
Vanuit onze dagelijkse praktijk worden wij vaak betrokken bij hinder- en klachtensituaties. Dit kunnen klachten en hinder zijn veroorzaakt door bedrijven, maar bijvoorbeeld ook door buren. Vaak komen deze klachten eerst bij gemeenten binnen. Is er sprake van een bedrijf, dan gaat de gemeente eerst verifiëren of de klacht gegrond is. Betreft het een handhavingsverzoek, dan heeft de gemeente een beginselplicht tot handhaven. Betreft het burenlawaai, dan gaat de gemeente onderzoeken of er sprake is van onaanvaardbare hinder. Vaak komen hier een akoestisch onderzoek en/of een geluidmetingen bij kijken. De gemeente (of omgevingsdienst) kan zelf of door een externe onderzoek laten uitvoeren en op basis daarvan handelen. Het komt ook voor dat de vermeende veroorzaker zelf onderzoek doet of laat doen om diens rechten veilig te stellen. Evenzeer kan het voorkomen dat de gehinderde een geluidadviseur inschakelt.
Het (milieu)recht biedt geen oplossing
Meer dan eens blijkt dat er (in juridische zin) geen sprake is van onrechtmatigheden volgens het milieurecht. Dat kan omdat zaken zijn uitgezonderd van toetsing, een bedrijf (net) blijkt te voldoen aan de (vergunning)voorschriften, of voor bepaalde zaken geen juridische geluidnormen bestaan, zoals bij burenlawaai. Juridisch kan de gemeente op dat moment weinig betekenen. Men kan de partijen wijzen op hun zorgplicht om een goede buur te zijn. De wet en lokale regels stellen immers dat partijen alle negatieve gevolgen voor het milieu en de omgeving zoveel mogelijk moet voorkomen of anders beperken. Ook een rechter kan in dergelijke gevallen niets anders, dan stellen dat hinder niet uit te sluiten is en geaccepteerd moet worden. De rechter kan de veroorzaker niet kan dwingen de hinder (volledig) weg te nemen.
Doeltreffende bemiddeling: een zinvolle benadering
Op dat moment blijft de gehinderde dus achter met lege handen. Als gevolg van de vaak jarenlang slepende procedure rond de klacht (handhavingsverzoek, rechtszaken etc.) is de onderlinge communicatie er meestal niet beter op geworden. Er wordt niet meer gepraat en als er al communicatie plaatsvindt, dan is dat meestal niet op constructieve wijze.
Wij zijn door onze jarenlange ervaring van mening dat een rechtszaak een uiterste middel zou moeten zijn. Het is veel beter om in een eerder stadium met partijen om tafel te gaan en in één of meerdere sessies het probleem te bespreken met als doel om te komen tot een oplossing. De toe te passen methode is afhankelijk van de situatie, maar het doel is telkens hetzelfde: in een goed gesprek, geleid door een onafhankelijke professionele mediator de klacht c.q. hinder bespreekbaar maken. Door wederzijds begrip te kweken en in plaats van alleen te zenden ook te luisteren, kan gekomen worden tot een zo breed mogelijk gedragen oplossing. De mediator kan op basis van ervaring en met respect voor hetgeen besproken de zaken waarop partijen niet nader tot elkaar kunnen komen alsnog bindend vastleggen. Indien gewenst kunnen vastgelegde afspraken juridisch worden bekrachtigd.
Target Advies biedt naast geluidadvies ook professionele mediation aan. Gemeenten, bedrijven en particulieren kunnen van hiervan gebruik maken bij conflicten die voornamelijk betrekking hebben op geluid en/of andere milieuzaken.
Daar de aanpak soortgelijk is, is bemiddeling bij andersoortige conflicten natuurlijk ook mogelijk, maar onze vakinhoudelijke expertise ligt met name op het gebied van geluid en milieu.